.

.

Pengikut

Rehlah Keluarga....

Pada 18 haribulan 7 yang lalu.....(skema la plak)..time tu boleh balik cuti
Israk Mikraj..agak terkejutla jugak ummie bagi balik walaupon cuti
4 hari jer.....balik rumah baru tahu kenapa??...rupanya..
ada Rehlah Keluarga kat Kg Kuala Trong(kat dalam hutan)...
rehlah tu 2 hari jer...
ramai jugak mak cik dan pak cik perak mai...tapi remaja 2,3 org jer....

Rehlah ni boleh la dikatakan (rehlah santai)...sebab tak ada activiti pon...
cuma duduk dan sembang.....pak cik2 pi masak kat dapur....
apa pon best jugak dapat lepaskan tension...hehehe...
dapat mandi sungai....lama plak tu....dapat kawan baru.itupon 2 orang jer..
waktu Tasnim Suzuki ada.kami pon sembang la puas-puas(kot)..
lama tak jumpa dier..

time ada rehlah macam ni baru dapat jumpa dier...
lupa plak ngan kawan sorang lagi...Ainul Mardhiah pun datng jugak tapi
sekejap ja..malm tu lepas makan dier balik...lagipun dier banyak
kerja yang perlu diberskan sebelum balik MATRI...
malam pada hari sabtu tu...ada kuliah maghrib yang disampaikan

oleh abah....

tajuk kuliah tu...

Adab-adab dalam persahabatan....
memang bermaknala kalau untuk siapa yang ada kawan ...hehehe
dalam Islam adab persahabatan ni memang penting...yer la nak jaga
hati kawankan..kalau nak tahu...semua adab ni senang la jugak
kalau kita nak buat...Islam kan fleksibel..so apa susah...

Antara nya:

1) kasih @ cinta terhadap sahabat kerana Allah....
-ini lah salah satu daripada sifat muslim-suka @ cinta @ kasih terhadap
sahabatnya ikhlas kerana Allah
untuk mengharapkan keredhoanNya...
Dalam surah Al-Hujurat ayat 10:

"Sesungguhnya orang mu'min itu bersaudara"

3 perkara dapat merasai kemanisan iman:

-Allah dan Rasul lebih dicintai..
-mencintai seseorang kerana Allah..
-benci untuk kembali kepada kufur setelah mendapat petunjuk.

2)Mengucapkan salam apabila bertemu dan berjabat tangan...


3)Menziarahi sahabat/sahibah apabila sakit..

4)Mendoakan sahabat ketika bersin.
contohnya:apabila seseorang sahabat/sahibah bersin hendaklah
menyebut yarhamkumullah maka sahabat/sahibah
itu hendaklah menyebut balik dengan
yahdikumullah..

5)Menziarahi dijalan Allah...

6)Menolong ketika kesempitan..

7)Memenuhi jemputan...


8)Memberikan ucapan selamat..
-apabila habis solat,ucapkan selamat kepada sahabat,semoga
Allah memperkenankan doamu dan doaku...

9)Saling memberi hadiah didalam kesempatan..

-apabila kita memberi hadiah kepada sahabat/sahibah kita
ia akan timbul rasa kasih sayang dan suka terhadap
sahabt kita....

hadis nabi(kot):

"Saling bermaaf-maaflah diantara kamu,nescaya hilangla rasa benci,
dan saling memberi hadiah maka timbul rasa kasih sayang"..

10)Tidak memutuskan sillaturrahim..

-amalan setiap anak Adam akan diangkat pada hari khamis tetapi
jikalau putus sillaturrahim amalan-amalan tidak akan naik kelangit..

11)Bertolak ansur dan memaafkan..

Dalam surah Al-Imran ayat 134:

"dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan
(kesalahan)orang lain.Dan Allah mencintai yang berbuat
kebaikan"...

-Orang yang tahan marah pada tempatyang sepatutnya dan memaafkan
orang lain,Allah menyukai orang yang berbuat begitu..dengan tujuan
mengharapkan keredhoan Allah...Allah tidak akan menambah sifat
kemuliaan melainkan dengan kemaafan...maka Allah mengangkat
orang itu dengan kemuliaan.....

12)Menemui seseorang saudaranya mestilah bermuka manis...

-walaupun mempunyai masalah tetapi masih tersenyum dan berkata
lemah-lembut dan baik...

"senyum dihadapan saudaramu adalah sedekah"
hadis riwayat tarmizi...

13)Saling nasihat-manasihati...

-Orang yang memberi nasihat jangan rasa lebih tetapi ikhlas
kepada Allah..dan orang yang mendapat nasihat mestilah
rasa sahabat kita mengasihi kita...

"Tidak beriman seseorang itu sehinggalah dia menyintai saudaranya
sebagaimana dia menyintai dirinya sendiri..."
hadis riwayat bukhari..

alhamdulillah.....memang pengisian yang sangat bergunalah kepada kita semua...
malam lepas solat isya'...kami semua makan barbeqeu.....SEDAP....
makan sampai ngantok.....bukannya kenyang....hehehe...
esoknya....lepas mandi sungai...terus balikk...
memang cuti sementara yang menyeronokkan....

Peluang yang ada janganlah disis-siakan....
selagi jantung masih berdedup....nafas masih ada....
isilah harimu dengan sesuatu yang berfaedah....

salam.....

0 comment:

Translate

Terdapat ralat dalam alat ini
Dikuasakan oleh Blogger.
 
..::Little Mashitah::.. Blog Design by Ipietoon