.

.

Pengikut

It's up to you..!!


One song can spark a moment
Satu lagu dapat mencetuskan sejenak

One flower can make a dream
Satu bunga dapat membuat mimpi

One tree can start a forest
Satu pokok boleh memulakan hutan

One bird can herald spring
Satu burung dapat menyambut musim semi

One smile begins a friendship
Satu senyum bermula persahabatan

One vote can change the nation
Satu suara dapat mengubah bangsa

One candle wipes out darkness
Satu lilin memadam kegelapan

One laugh conquer gloom
Satu tertawa menakluk kesuraman

One step must start each journey
Satu langkah harus dimulai setiap perjalanan

One hope will raise out spirit
Satu harapan akan membangkitkan semangat keluar

One touch can show you care
Satu sentuhan dapat menunjukkan anda peduli

One voice can speak with wisdom
Satu suara dapat berbicara dengan hikmat

One heart can know what's true
Satu hati bisa tahu apa benar

One life can make the difference
Satu hidup dapat membuat perbezaan

You see it's all up to you!!
Anda lihat itu semua terserah anda!


The power is in your hand....to change or not to change....
Kekuasaan ada di tangan anda .... untuk menukar atau tidak menukar ....

to be or not to be,believe in yourselves....you are the
akan atau tidak akan, percaya pada dirimu sendiri .... anda adalah

master-mind of all things you do....
master-fikiran dari semua hal yang anda lakukan ....

AND IT'S ALL IT'S UP TO YOU....!!!!!

LITTLE MASHITAH....

'Alim Mujahid



....HIMEGA 11....


peserta,fasilitator dan urusetia..



16 generation of MATRI..
berkumpul semula..semuanya...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM....

Segala puji bagi Allah,Tuhan sekelian alam...

4 hari dah berlalu...
tapi saya masih tak dapat nak berkata-kata mengenai HIMEGA 11 ini..
bukan sebab saya tak dapat apa-apa dari nya..
tetapi saya tak tahu nak tulis tentang apa,slot apa,yang mana satu...
rasa macam nak kongsi semua...

Seronok yang amat..
first::pertama kalinya menjejakkan kaki di UIAM..
second::pergi KL dengan kawan-kawan
third::pergi tanpa meminta..(it's mean..tak minta izin pun nak pergi..abah dah siap beli tiket untuk pergi..)

Pada 22hb..pertama kalinya menjejakkan kaki di UIAM..
sesampai saja,disambut oleh kakak-kakak urusetia..
tak terkata waktu nak masuk tu..sebab besar dan luas..
tapi..sebelum melangkah masuk ke pintu(yg mula masuk)..
dah niat..antaranya::
1)nak amik segala input yang dapat
2)nak berkenalan dengan sahibah-sahibah yang lain
3)nak luaskan pandangan dengan suasana
4)bersedia untuk menjadi seorang bakal mahasiswa yang bertepatan dengan
tema.."'Alim Mujahid"...

Apa itu 'Alim Mujahid??

Jika kita merungkai satu perkataan dengan satu perkataan..ia akan menjadi
"'Alim"..::dari perkataan bahasa arab..
istilah melayunya::seorang yang berilmu pengetahuan...
Manakala...
"Mujahid"..orang yang melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh..

dan jika digabungkan,ia membawa erti:
seseorang yang mempunyai ilmu pengetahuan yang luas dan melakukan sesuatu dengan bersungguh...


Untuk apa..??
semestinya hanya untuk mendapat keredhaanNya...


untuk menjadi seorang yang Alim Mujahid..
perlu ada 5 ciri yang ada padanya..

  1. Aqidah yang sejahtera
  2. Kefahaman yang jernih
  3. Cemerlang dalam akademik
  4. Aktif dalam berdakwah
  5. berkerjaya

untuk yang terakhir..

Seorang pelajar yang bagus mesti mempunyai JIDDIYAH dalam diri(serius dan amanah) danjuga ILTIZAM..(istiqamah) bukan hanya pada pelajaran malah pada dakwah dan tarbiyahnya juga....

Semoga Allah menempatkan kita di syurgaNya..ameen..

Little Mashitah..


pokok yang hidup..

video

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah...
syukur kepada Allah,dengan berbagai-bagai nikmat yang telah di berikan...

Setelah 1 bulan saya meninggalkan MATRI..
dan setelah 5 bulan juga permata 16 dan r16n meninggalkan MATRI..
rindu dengan suasana yang sentiasa mendidik hati ini..
murabbi yang sentiasa memberi semangat..
dan sistem didikan yang terancang untuk kami...

kali ini..saya sebenarnya nak kongsi sedikit mengenai video yang kat atas tu...
teringat kembali ketika menghadiri Halaqah Khas atas dewan makan...

pada hari rabu...
tarikh (tak ingat)..
yang disampaikan oleh Abang Nu'man Afifi b. Saadan..
dengan penuh semangatnya...

sedikit yang saya ingat diingatan...

Jiwa manusia ini ibarat pokok yang hidup. Hidupnya yang subur sepatutnya memberi manfaat kepada manusia yang lain.Pokok yang subur,hidupnya rendang dan memberi teduh kepada mereka yang memerlukan ,mengeluarkan bunga yang harum baunya dan akan mengeluarkan buah yang boleh dimakan oleh manusia lain.Akarnya pula akan memberi kekuatan kepada bumi dari ancaman hakisan.Begitulah ibaratnya manusia.Ingatlah kita manusia untuk mempersiapkan 4 perkara berikut;
1.Teguhkan bahtera mu kerana lautan yang akan ditempoh sangat luas dan dalam.
2. Jangan toleh kebelakang kerana dihadapan curamnya sangat dalam.
3. Sediakan bekalan mu secukupnya kerana perjananan ini sangat jauh.Kuatkan dirimu kerana perjalanan ini sangat panjang.
4. Laksanakan lah tanggongjawab mu kerana Allah 100 peratus ikhlas.


"JADILAH POKOK YANG HIDUP ,DALAM TUNJANGNYA,YANG BERBUAH BOLEH DIMAKAN, YANG RIMBUN BOLEH BERTEDUH,KUAT AKARNYA TIADA DIHANYUTKAN BADAI"


Walaupun ringkas,saya harap semua dapat manfaat darinya..


Little Mashitah...

Life is like baking a cake..


A little boy is telling his Grandma how "everything" is going wrong.School,family problems,health problems, problems with friends, etc.


Meanwhile,Grandma is baking a cake.She asks her grandson if he would like a snack,
which, of course, he does.

"Here, have some cooking oil,""Yuck" says the boy

"How about a couple raw eggs?""Gross,Grandma!"

"Would you like some flour then ?Or maybe baking soda?"

"Grandma,those are all yucky!"

To which Grandma replies:
"Yes,all those thinsgs seem bad all by themselves,But when they ara put together
in the right way,they make a wonderfully delicious cake!

God works the same way.Many times we wonder why he would let us go trough such bad and dificult times.

But Allah knows that when He puts these things all in His order,they always work for
good! We just have to trust Him and, eventually,they will all make something wonderful!!..

Allah hears all our Du'as.Whenever you want to talk,He'll listen and hear.He is As-Baseerul,Sameer-The Seerer,The Hearer..


"And when My servants ask you concerning Me, then surely I am very near; I answer
the prayer of the suppliant when he calls on Me, so they should answer My call and
believe in Me that they may talk in the right way."
[surah al-Baqarah;2:186]


Little Mashitah....


Minna Lakum..






BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Assalamualaikum w.b.t...Pertama dan selamanya marilah kita merafa'kan setinggi rasa syukur kepada Allah kerana dengan limpah dan hidayah-Nya dapat lagi kita hidup dan diberi peluang untuk mempertingkatkan diri disamping bertaubat kepada Allah.Kali ini saya ingin mengajak teman-teman,sahabat handai berfikir mengenai satu perkara iaitu...


Perlukah ketawa dalam hidup kita??
Adakah ianya dapat menenangkan jiwa kita sewaktu kita bermuram??
Sebenarnya ketawa tidak dilarang dalam Islam tetapi ianya menjadi terlarang apabila
ia menyebabkan kelalaian kepada Allah..


alangkah baiknya jika setiap yang kita ucapkan dapat
meningkat kan keimanan dan membuat manusia ingat kepada Allah.



...dan alangkah hinanya jika disaat kita hampir bertemu Allah
pun kita sempat lagi menggelapkan hati kita..Nauzubillah..

.


Bukankah Islam menganjurkan cara yang lebih baik untuk menzahirkan kegembiraan kita??
Indahnya jika Islam dipraktikkan dalam segenap kehidupan...

.


Para sahabat generasi awal dahulu lebih banyak menangis daripada bergembira sedangkan ada di antara mereka yang telah dijamin masuk syurga ...
Bagaimana pula dengan kita??
Adakah sudah cukup untuk kita bertemu dengan Allah nanti dengan membawa amalan
-amalan kita yang sedikit ditambah pula dengan dosa-dosa
yang menggunung??
Jadi,sebagai dai'e pada masa akan datang,kita seharusnya mempersiapkan diri dengan melengkapkan kriteria sebagai RAJUL AKIDAH supaya apabila berhadapan dengan masyarakat.mereka akan tertarik dengan akhlak kita seterusnya mengikuti perjuangan
yang mulia ini...
WASSALAM...

Little Mashitah...


solat berjemaah:anwar hadi



Dengan Nama Allah..

saksikanlah....

Little mashitah

Translate

Terdapat ralat dalam alat ini
Dikuasakan oleh Blogger.
 
..::Little Mashitah::.. Blog Design by Ipietoon