.

.

Pengikut

cuti berblogging..

NAMPAKNYA..SAYA CUTI UNTUK BERBLOGGING..
KERANA SUDAH TIBA MASANYA UNTUK SAYA KEMBALI KE SEKOLAH..
UNTUK MENERUSKAN LAGI PERJUANGAN SEBAGAI SEORANG PELAJAR..


RASULULLAH S.A.W BERSABDA YANG BERMAKSUD:
"Sesiapa yang keluar menuntut ilmu,maka dia sebenarnya sedang berada di atas
jalan fisabilillah sehingga dia pulang".

baginda bersabda juga:
"Sesiapa yang merintis jalan untuk menuntut ilmu,maka Allah akan permudahkan baginya
jalan untuk ke syurga"..

BERSAMA-SAMALAH KITA MENGGAPAI REDHA-NYA YANG HAKIKI..

"Allah mengangkat martbat orang yang berilmu.."
Hadis rasulullah..

Kembali ke sekolah...



Tahun 2009 menutup tirai..kini tirai dibuka bagi menyambut tahun 2010..tahun yang amat bermakna buat saya dan penentu masa depan saya..ermm..semoga tahun depan lebih baik daripada tahun yang sebelum ni..itulah harapan saya..sebagai seorang pelajar,saya menginginkan yang terbaik dalam peperiksaan.. jika kita mahu kan natijahnya sahaja..ia tidak berguna..Lagi pula Allah tidak memandang pada natijah yang kita dapat..bahkan Allah memandang dari segi usaha kita untuk mendapat natijah itu..


erm..memandangkan sekolah pun nak buka,tentulah semua pelajar bersiap-siap untuk musim persekolahan yang akan datang ini..begitulah saya..persediaan bagi seorang pelajar yang tinggal di asrama adalah berat..bagi saya tinggal di asrama adalah lebih bagus..kerana ia mengajar kita untuk lebih berdikari dan berdisiplin..peralatan/perkakas mestilah mencukupi..kadang-kadang sampai tak cukup beg..sebab macam-macam nak bawa...hehe..


Lihatlah seperti saya...kalau ikutkan tidak cukup lagi nih..



satu beg baju sahaja..satu beg lagi barang sahaja..huhu..


erm..
tudung ni plak..dah ready untuk balik malam ni..semangat..



ni la..yang masalahnya..beg tak cukup..so buku-buku ni kena la angkut naik kereta..
nanti ayah nak hantar adik2 saya..buku ni banyak sangat..ye la..nak periksa katakan..


Sebenarnya pendaftaran bagi tingkatan 5 hari sabtu..tetapi saya balik MATRI awal skit tahun ni..sebab nak tolong kemas-kemas skit kat asrama tuh..ye la..lagi pun memang tingkatan lima selalu datang matri awal..kalau nak tunggu para pengawas jer yang buat memang tak habis..huhu..



ni logo MATRI..

ermm..nampaknya makin hampir gelaran senior untuk saya..sebagai akak senior kami kena tunjuk bi'ah solehah yang mereka boleh ikut.."Ya Allah,bantulah kami.."

Sampai disini sahaja..selamat kembali kesekolah..teruskan perjuangan dalam menimba ilmu..setiap perjalan yang ditempuhi untuk menuju ke tempat menimba ilmu Allah ambil kira..

SELAMAT TAHUN BARU...

KEM REMAJA PERAK..part 3


Kuliah yang ketiga disampaikan oleh ayah saya iaitu Amran b. Yeop Zahari..
yang bertajuk pencuri kain kapan..

(kurang ingat permulaannya..)
Ada seorang pemuda..umurnya dalam lingkungan 20-an..kerja pemuda ni ialah mencuri kain kapan..setiap kali ada orang meninggal,pemuda ni lah yang paling gembira.Pada suatu hari,pemuda ini berjumpa dengan tuan gurunya..dier berkata"sepanjang aku mencuri kain kapan,aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut..lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang keji itu dan ingin sekali bertaubat.


"Yang pertama,aku lihat mayat yang pada siang harinya mengadap kiblat,tetapi apabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam,aku lihat wajahnya telah pun membelakangkan kiblat.Mengapa terjadi begitu wahai tuan guru?"tanya pemuda itu.
"Wahai anak muda,mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s.w.t sewaktu hidupnya.Lantaran itu Allah s.w.t menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari menghadap kiblat,bagi membezakan mereka daripada golonga muslim yang lain."jawab ahli ibadah tersebut.


Sambung pemuda itu lagi,"Golongan yang kedua,ak lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka di masukkan dalam liang lahad.Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur,aku lihat wajah mereka berubah menjadi khinzir.Mengapa jadi begitu.?"

Jawab ahli ibadah tersebut,"Wahai anak muda,mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya.Sesungguhnya solat merupakan amalan pertama sekali yang dihisab.Jika sempurna solat,maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain."


Pemuda itu menyambung lagi,"wahai tuan guru,golongan yang ketiga yang kau lihat,pada waktu siang manyatnya kelihatan seperti biasa sahaja.Pabila aku menggali kuburnya pada waktu malam.Aku lihat pertnya terlalu gelembung,keluar pula ulat yangg terlalu banyak daripada perutnya itu."
"Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram,wahai anak muda".Balas ahli ibadah itu lagi..


"Golongan yang keempat,ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya.Mengapa terjadi begitu,wahai tuan guru?"

Jawab ahli ibadah itu,"Wahai pemuda,itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibubapanya sewaktu hayatnya.Sesungguhnya Allah s.w.t sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibubapanya."


"Ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat penjang,hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya".Sambung pemuda itu.
"Anak muda,mereka itulah golongan yang memutuskan sillatrrahim.Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari.Bukankah Rasulullah s.a.w pernah bersabda".Barang siapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda.Jelas ahli ibadah tersebut.


"Wahai guru,golongan yang keenam yang aku lihat,sewaktu siangnya,lahadnya kering kontang.Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu,ku lihat mayat tersebut terapung,dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya."
"Wahai pemuda.itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya".Jawab ahli ibadah tadi.

"Wahai guru,golongan yang terakhir yang aku lihat,mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pada wajahnya.Mengapa demikian halnya.Wahai tuan guru?"tanya pemuda itu lagi.

Jawab ahli ibadah tersebut."Wahai peuda,mereka itulah golongan manusia yang berilmu.Dan mereka beramal pula dengan ilmunyasewaktu hayat mereka.Itulah golongan yang berolah keredhoan dan kemuliaan di sisi Allah s.w.t baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."

Ingatlah,
"Sesungguhnya daripada Allah s.w.t kita datang dan kepadanya jualah kita akan kembali.Kita akan dipertangungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan hatta amalan sebesar zarah.."

emoticon(S)

http://emo.huhiho.com

eeiii takutnya...

http://emo.huhiho.com

wangi betul...

http://emo.huhiho.com

wahh..sejuknya..

http://emo.huhiho.com

wahh cantiknya

http://emo.huhiho.com

peningnya..

http://emo.huhiho.com

sedeyh betul..

http://emo.huhiho.com

tolong-tolong...

http://emo.huhiho.com

pedas-pedas...



sekian saja...

KEM REMAJA PERAK...part 2

http://emo.huhiho.com
Kuliah 2 yang disampaikan oleh cikgu Idris yang bertajuk Ad-Deen..

Sepertimana yang kita tahu Deen dari segi bahasa ialah tunduk,patuh,taat,beragama dan....(ada lagi)..


dalam surah Ali-Imran:19
"Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah islam"..


dalam surah Al-Maidah:3 pula
"Pada hari ini telah aku sempurnakan agamamu untukmu,dan telah aku cukupkan nikmat-Ku bagi mu,dan telah aku ridhai islam sebagai agamamu"..


manakala dalam surah Ali-Imran:85 pula
"Dan barang siapa yang mencari agama selain islam,dia tidak akan diterima,dan diakhirat dia termasuk orang yang rugi"..


Islam adalah agama yang terindah datang daripada Allah S.W.T.
Sebagai oarng yang beriman.segala perbuatan yang kita lakukan adalah satu ibadah


seperti dalam firman Allah didalam Al-Quran,
surah Azd-Zariyat:56
"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku"..


dalam konteks beribadah ini,ia terbahagi kepada dua iaitu
1)ibadah khusus
-solat lima waktu
-berpuasa di bulan ramadhan
-membayar zakat...
sendiri yang kena melakukannya,buat dapat pahala tidak buat berdosa...


2)ibadah umum
-menziarah kubur
-belajar
-menuntut ilmu...
perkara ini tidak wajib,buat dapat pahala,tidak buat tak mengapa..


Syarat-syarat penerimaan ibadah:
-Beriman kepada Allah
-Ikhlas kerana Allah
-Ittiba'(mencontohi Rasulullah)


http://emo.huhiho.com
Kuliah subuh yang disampaikan oleh Ustaz Aizul..
tajuk:Ibadah


:menghambakan diri kepada Allah..
dalam erti kata,celik mata hingga mati..

pokok dalam beribadah ini ialah solat.

#mengenai lidah.....

Imam Nawawi ada menyebut..
-memilhara lidah adalah perintah daripada Allah s.w.t..
dalam surah Qaf:18
"Tidak ada suatu kata yang diucapkannya melainkan ada di sisinya malaikat pengawasan yang selalu siap mencatat"...
jadi setiap apa yang kita cakap,dicatit oleh malaikat raqib dan atid...


hadis rasulullah:
"Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat hendaklah ia berkata baik atau diam.."



Bersambung...

para pelakon..


SEMUA....
GAMBAR SEORANG WATAK UTAMA X ADA LAGI...


OKI SETIANA DEWI


ANDI ARSYL RAHMAN

ALICE SOFIE NORIN

2 cerita...

SINOPSIS
__________________________________________________________

Sembilan tahun berpisah dengan ibu serta adik-adiknya membuat kepulangan Azzam dari Kairo memiliki sensasi yang luar biasa. Kerinduan yang meluber dari dadanya begitu menggelegak. Rindu kepada keluarga, rindu kepada negeri tercinta, rindu kepada senyum-senyum yang kerap semringah dari penduduk negerinya, meski dalam keadaan paling menderita sekalipun, membuatmua bergairah melangkahkan kaki di lantai bandara

Lulus S-1 dari sebuah perguruan tinggi yang memiliki pengaruh wibawa “kealiman”, tidak menyebabkan Azzam mendapat kemudahan dalam segala urusan. Dia bahkan gamang untuk mendapatkan pekerjaan yang pas. Belum lagi cibiran tetangga yang mengira bahwa lulusan Al-Azhar University otomatis menjadi kiyahi, atau ulama besar. Itu kenapa Bu’e Malikatun, sang ibu menjadi gelisah, bahkan menyuruh adik Azzam, Husna untuk mencarikan pekerjaan, apa saja yang penting asal kesannya bekerja, keluar dari rumah.

Dengan latar belakang pengalaman berwirausaha selama di Mesir, Azzam pun tidak patah semangat untuk membangun usahanya sendiri. Tetapi bagaimana dengan menikah, hal yang selalu disinggung oleh ibunya.
Wanita yang ia dambakan, Anna Althafunnisa telah dipinang sahabatnya sendiri. Sedangkan dengan Eliana yang jelas-jelas menaruh hati padanya belum bisa ia terima, karena ia masih mendambakan wanita muslimah. Azzam pun berusaha mencari tambatan hatinya, walaupun cukup banyak hambatan yang ia hadapi, yang kemudian membuatnya hampir putus asa.

Bagaimanakah kelanjutan perjalanan cinta dan hidup Azzam ?..
Lalu bagaimana nasib pernikahan Anna & Furqon, mengingat Furqon masih menyimpan rahasia besar dalam hidupnya ?..
Akankah Eliana tergerak hatinya untuk menjadi wanita muslimah seutuhnya dan mendapatkan cinta Azzam ?..






Ini adalah kisah cinta. Tapi bukan cuma sekedar kisah cinta yang biasa. Ini tentang bagaimana menghadapi turun-naiknya persoalan hidup dengan cara Islam. Fahri bin Abdillah adalah pelajar Indonesia yang berusaha menggapai gelar masternya di Al Ahzar. Berjibaku dengan panas-debu Mesir. Berkutat dengan berbagai macam target dan kesederhanaan hidup. Bertahan dengan menjadi penerjemah buku-buku agama. Semua target dijalani Fahri dengan penuh antusiasme kecuali satu: menikah.

Kenapa? Karena Fahri adalah laki-laki taat yang begitu ‘lurus’. Dia tidak mengenal pacaran sebelum menikah. Dia kurang artikulatif saat berhadapan dengan mahluk bernama perempuan. Hanya ada sedikit perempuan yang dekat dengannya selama ini. Neneknya, Ibunya dan saudara perempuannya.

Betul begitu? Sepertinya pindah ke Mesir membuat hal itu berubah. Tersebutlah Maria Girgis. Tetangga satu flat yang beragama Kristen Koptik tapi mengagumi Al Quran. Dan menganggumi Fahri. Kekaguman yang berubah menjadi cinta. Sayang cinta Maria hanya tercurah dalam diary saja.

Lalu ada Nurul. Anak seorang kyai terkenal yang juga mengeruk ilmu di Al Azhar. Sebenarnya Fahri menaruh hati pada gadis manis ini. Sayang rasa mindernya yang hanya anak keturunan petani membuatnya tidak pernah menunjukkan rasa apa pun pada Nurul. Sementara Nurul pun menjadi ragu dan selalu menebak-nebak.

Setelah itu ada Noura. Juga tetangga yang selalu disika Ayahnya sendiri. Fahri berempati penuh dengan Noura dan ingin menolongnya. Sayang hanya empati saja. Tidak lebih. Namun Noura yang mengharap lebih. Dan nantinya ini menjadi masalah besar ketika Noura menuduh Fahri memperkosanya.

Terakhir muncullah Aisha. Si mata indah yang menyihir Fahri. Sejak sebuah kejadian di metro, saat Fahri membela Islam dari tuduhan kolot dan kaku, Aisha jatuh cinta pada Fahri. Dan Fahri juga tidak bisa membohongi hatinya.

Lalu bagaimana bocah desa nan lurus itu menghadapi ini semua? Siapa yang dipilihnya? Bisakah dia menjalani semua dalam jalur Islam yang sangat dia yakini?

Bila sifat malu tidak berfungsi..

Biasa kita mendengar,lelaki diistilahkan sebagai kumbang dan wanita pula diumpama sebagai bunga,kalau kumbang suka pada bunga tentulah LELAKI suka pada WANITA.Sejak REMAJA lagi keinginan LELAKI pada WANITA sudah berputik tentulah wanita menjadi sasaran usikan lelaki.


Apakah keistimewaan WANITA sehingga begitu kuat menarik
perhatian LELAKI?sememangnya wanita lain daripada lelaki,
Terdapat banyak kelainan...



Dalam sebuah hadis nabi s.a.w bersabda yang bermaksud.Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu..


Hadis riwayat Bailhaqi..

http://emo.huhiho.com

Sahabat Terhebat..


Syukur kepada Allah kerana ana masih lagi boleh bernafas dan bergerak untuk melakukan kebaikan...disini ana wakil dari moderater blog ini,berhajat sangat untuk berkongsi sedikit perkongsian daripada akhi Hilal Asyraf kita yang sedang melanjutkan pelajarannya di Jordan..

Perkongsian ini amat tersentuh buat ana yang mempunyai sahabat..
walaupun kita masih tidak menjumpai sahabat yang sejati tetapi dengan perkongsian ini dapat memberikan kesedaran kepada kita..APA ERTINYA BERSAHABAT..??

sahabat terhebat, adakah kita berusaha? atau memandang enteng sahaja?

sahabat terhebat, adakah kita berusaha? atau memandang enteng sahaja?


Semalam adalah hari yang agak besar buat saya dan ahli PERMAI. Satu program bernama Adha 1430 telah berlangsung di kalangan komuniti pelajar melayu di Irbid, Jordan sempena Aidil Adha kali ini.


Saya telah menjadi host untuk tiga sesi sepanjang program itu, yakni sesi lakonan, video dan akhir sekali sesi luahan perasaan hati ke hati.


Semalam pada saya adalah malam yang hebat. Baru saya tahu, bawah cahaya spotlight, saya ni kelam kabut juga. Susah nak kekalkan ketenangan, tambahan kalau ada benda-benda luar perancangan berlaku.


Tak mengapalah. Cukup-cukuplah fasal saya. Saya nak kongsi cerita berkenaan pengorbanan dalam persahabatan, yang telah dikongsikan oleh salah seorang pelajar melayu yang menawarkan diri dalam sesi luahan perasan hati ke hati. Tema kami adalah pengorbanan, maka dia menceritakan kepada saya satu pengorbanan yang pada saya amat besar.


Dia bercerita berkenaan sahabat-sahabatnya, dan pada saya, sahabat-sahabatnya adalah sahabat yang terhebat. Saya sendiri, belum pernah berjumpa sahabat seperti itu dalam hidup saya. Dan ia memberikan pengajaran terhebat buat saya.


Dia


Dia adalah seorang perempuan, akak dalam erti kata yang lebih hormat untuk saya. Akak Nor Faiza, pelajar tahun enam perubatan di Jordan University of Science and Technology. Dia dahulunya pernah memegang jawatan Ketua Helwi PERMAI, dan selepas itu pernah juga menyandang jawatan Timbalangan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan.


Kisah yang dikongsikan


Dia menceritakan, pada salah satu tahun pengajiannya di Jordan sebelum ini, dia pernah mengalami kemalangan yang mengakibatkan kakinya patah. Dari ceritanya, dia memerlukan kerusi roda, tongkat untuk memudahkan pergerakannya dari satu tempat ke satu tempat.


Pada saya yang tinggal di Jordan, saya mengetahui betapa azabnya hidup di negara ini dalam keadaan kaki yang patah. Hal ini kerana, rumah pelajar melayu biasanya di tingkat yang tinggi, kemudian untuk pelajar JUST mereka perlu ke universiti menaiki bas, itu belum dikira lagi dengan urusan-urusan lain yang perlu berebut dengan orang lain, ditambah pula dengan kekasaran arab dan sebagainya.


Dia menceritakan, ketika itu dia memang seolah-olah mengalami kesukaran hidup yang teramat sangat.


Saya, kalau berada di tempatnya, pasti sudah meminta cuti dan balik ke Malaysia.


Tetapi, dia tabah. Dan antara sebab ketabahannya, dia mempunyai sahabat terhebat.


Sahabat-sahabatnya


Dia menceritakan, di dalam kesusahannya itu, sahabat-sahabatnya bergerak
membantunya dalam segenap segi urusan hidup.


Kawannya membantu mengangkat kerusi roda dan membantu dirinya turun dari atas ke bawah rumah. Sahabat-sahabatnya sentiasa bersamanya, berjalan di universiti membantu pergerakannya. Walaupun saya maklum, pelajar JUST perlu bergesa dari satu dewan ke dewan lain kerana jaraknya yang kadangkala jauh. Namun sahabat-sahabatnya tidak meninggalkannya.


Dia menceritakan: “Dalam keadaan akak yang sukar itu, hendak menaiki coaster(satu kenderaan seperti bas di sini) adalah amat payah, hendak berebut dengan arab lagi. Jadi masa tu, kawan-kawan akak berpakat menyewa van, dan mereka dengan akak naik van itu sama-sama”


Sampai begitu sekali. Mendalam sungguh kasih-sayang sahabat-sahabatnya terhadap dia.
Tidak meninggalkan langsung, malah membantu sokong dirinya dalam semua urusan.


Akak Nor Faiza menceritakan lagi, satu ketika, dia jatuh sakit dan terpaksa berbaring sahaja di atas katil. Ketika itu pula, musim peperiksaan.


Sahabatnya membantunya, malah sanggup membacakan buku peperiksaan di sebelahnya.


Akak Nor Faiza berkata: “Waktu tu akak tak tahu dah apa yang dia baca, tapi yang akak tahu, air mata mengalir di pipi akak”


Sungguh hebat sahabat-sahabatnya. Sampai sanggup membacakan buku peperiksaan.


Di mana saya boleh mencari sahabat sebegini hebat?


Sahabat-sahabat Kak Nor Faiza, ketahuilah bahawa peribadi-peribadi kalian, saya hanya jumpa di buku sejarah dan di dalam novel sahaja. Sukar sungguh melihatnya di alam realiti.


Kita?


Bagaimana dengan kita? Bagaimana hubungan kita dengan sahabat kita? Adakah kita menghargai mereka? Apakah yang telah kita lakukan kepadanya?


Jangan kata hendak bersamanya sepanjang waktu kesusahannya, kadangkala tidak menghubunginya berhari-hari, berbulan-bulan pun kita tidak kisah. Bila kita dengar sahabat kita demam, tidak sihat, kita boleh sahaja biarkan dia di dalam bilik walaupun kita serumah. Kita sanggup membiarkan sahabat kita memasak, basuh pinggan, kemas rumah hari-hari tanpa kita sedikit pun meraikannya, ucap terima kasih, malah kadangkala kita tambah kekotoran rumah.


Hari ini, ukhuwwah sehebat hubungan sahabat-sahabat Kak Nor Faiza tadi telah hilang. Kita rasa tidak berbaloi berkorban untuk sahabat kita. Kita rasa sahabat kita adalah orang lain dan bukan keluarga kita.


Tidak hairanlah masyarakat hari ini tidak mampu membina satu kesatuan yang kukuh. Tidak kisahlah hari ini, ummah hidupnya benci membenci, dengki mendengki, penuh hasad dan dendam.


Kenapa?


Kerana kita tidak membinanya, kita tidak bersedia menjalankannya.


Kita rasa, kita hidup sendiri sudah mencukupi. Kita senang begini. Sedangkan, Islam itu terbangun atas kesatuan, bangsa yang hebat itu bergerak atas kebersamaan.

Lihat Israel, bagaimana mereka boleh menjadi sehebat hari ini walaupun mereka hanyalah negara kecil sahaja, membuatkan arab-arab kaku walaupun negara-negara arab yang besar mengelilinginya. Apa resepi mereka?


Kesatuan. Di mana sahaja orang yahudi berada, mereka telah berjanji untuk bersatu dan bergerak ke arah matlamat yang sama. Di mana sahaja mereka berada, mereka akan jadi yang terbagus, memegang ekonomi, melobi pemimpin, mengkaji pelbagai kajian, semuanya untuk kelangsungan survival mereka. Mereka bersatu, bergerak bersama, dan akhirnya kita lihat mereka hari ini. Pada saya mereka telah berjaya.


Kita?


Penutup: Bukan cari, tapi jadi


Artikel ini, perkongsian ini bukan untuk anda mencari sahabat terhebat. Saya lebih kepada mengajak anda menjadi sahabat terhebat. Sesungguhnya, menjadi sahabat yang baik itu juga merupakan kayu ukur keimanan kita.


Allah SWT berfirman:


“Sesungguhnya, orang-orang yang beriman itu bersaudara” Surah Al-Hujurat ayat 10.


Dan tidakkah kita inginkan apa yang dijanjikan Allah dalam sabda Rasul-Nya:


“Akan ada tujuh golongan yang dinaungi oleh Allah pada hari tiada naungan melainkan naungan-Nya…. Dua lelaki yang berkasih sayang, bertemu dan berpisah hanya kerana Allah SWT” Al-Hadith.


Kita bukannya kuat qiamullail, kita pun agak malas baca Al-Quran banyak-banyak, ibadah kita sedikit, dosa kita banyak, maka kenapa kita tak usahakan diri kita menjadi sahabat terbaik? Ini salah satu lubang menggapai syurga!


Maka, siapa antara kita yang bergerak terlebih dahulu untuk menjadi sahabat terhebat?


Bukan untuk sahabat kita sebenarnya, tetapi untuk menggapai redha Allah SWT.


sumber:artikel perkongsia akhi Hilal Asyraf..

SAHABAT TERHEBAT...

Itu sahaja yang dapat ana kongsikan sedikit bahan daripada akhi Hilal Asyraf.

KEM REMAJA PERAK...part 1

Pada 4 hingga 6 disember yang lalu Kelab Belia Haluan Ipoh & Haluan Perak telah mengadakan Kem Remaja Celik Ibadah yang dilakukan di Pusat Rekreasi JPS Kuala Kangsar yang berlangsung selama 3 hari 2 malam.Kem ini disertai oleh pelajar tingkatan 1 hingga tingkatan 4 tetapi terdapat juga adik-adik banat yang menyertainya.Kem ini adalah bertujuan untuk membuka mata para remaja tentang dengan konsep ibadah..ini juga bertepatan dengan nama kem ini iaitu "Celik Ibadah".Kem ini bermula pada pukul 5 petang.

Kem komanden bagi kem ini ialah abang Fadhli bin Razali.Kakak fasilitator bagi bahagian puteri ialah kak husna,kak haizum,kak hafsah,kak nawwar,kak farha,kak faezah,dan kak intan.Seramai 24 orang peserta bagi bahagian puteri manakala bahagian putera tidak pasti.
Bagi peserta putera,mereka akan tdur didalam khemah yang telah disediakan manakala puteri tidur didalam dorm.

Hari jumaat..
Sebelum aktiviti bermula,semua pelajar dikehendaki berkumpul didewan utama bagi sesi taklimat bersama pak cik Amran iaitu Yang Di Pertua Haluan Perak dan bersama kem komandan bagi kem ini.Selepas itu,Peserta diminta bersiap untuk menunaikan solat maghrib berjemaah,makan malam,solat isyak,dan peserta diminta untuk ke dewan besar kerana ada sesi tazkirah bersama penceramah khas dari johor iaitu abang Muhaimin Misran.
Beliau menceritakan tentang sahabat Rasulullah..
iaitu tentang Saidina Ali bin Abi Talib..
Kemudian,sesi Latihan Dalam Kumpulan(LDK).Peserta dikehendaki duduk didalam kumpulan kerana sesi taaruf bersama kakak fasilitator dan peserta yang lain.Sesi taaruf,dimulakan dengan cara menandatangani di atas kertas yang dibahagi kepada 6 kerana setiap kumpulan terdapat 6 orang ahli dan setiap kumpulan mestilah mempunyai seorang ketua.Setiap kumpulan akan berdiri dihadapan dan memperkenalkan diri kepada semua orang.Apabila sudah habis,setiap kumpulan diminta untuk membincangkan tentang persembahan yang akan dilakukan pada esok malam.Pada pukul 11 mlm,acara bebas iaitu tidur.


Hari sabtu..
Solat subuh berjemaah,kemudian pergi ke dewan utama kerana ada sesi kuliah pagi bersama ustaz Fikri yang membincangkan pasal tajuk solat subuh dan kebersihan..
Antara yang diceritakan adalah..
dari Ibnu Batutthah..
"beliau adalah pengembara yang mengembara lebih lama,apabila beliau pergi mengembara ke negara islam,beliau tidak menjumpai islam,tetapi apabila beliau pergi mengembara ke negara kristian,beliau menjumpai islam.Ini adalah kerana negara mereka lebih bersih daripada negara islam."
Sarapan pagi..
kuliah 1,yang disampaikan oleh ustaz Farid..
dimulakan dengan ayat al-Quran..dalam surah Az-Zariyat:56..

"Tidak aku menciptakan jin dan manusia,hanyalah untuk berubudiah kepada Ku"
Setiap perbuatan yang kita lakukan,semuanya adalah ibadah tidak kiralah dimana-mana walau pun didalam tandas.

Ayat al-Quran yang ke-2..dalam surah Al-Fatihah:6

"Tunjukilah kami jalan yang lurus."

beberapa point penting..
Di dalam diri manusia yang beriman kepada Allah,mempunyai iman.tetapi terdapat 3 peringkat iman:
1)iman yang hidup
2)iman yang sakit
3)iman yang mati.

kita di peringkat yang mana???
fikir-fikirkan lah...


Bersambung...

Program Jati Diri Insan

Tanggal 9 november yang lalu,Matri telah mengadakan Program Jati Diri Insan yang bertempat di Matri.Program ini bermula seusai saja peperiksaan akhir tahun bagi pelajar tingkatan 1,2 dan 4,termasuklah khassah1.Program ini bertujuan untuk mengisi masa lapang yang masih berbaki disekolah,program ini juga diadakan bagi mengelakkan pelajar pulang ke rumah dengan lebih awal sebelum tarikh yang telah ditetapkan oleh Matri.Segala aktiviti yang dijalankan telah ditetakan oleh guru-guru yang terlibat dan telah dipersetujui oleh pentadbiran Matri.

Program ini telah diatur mengikut platun yang telah sedia ada iaitu khaibar,qadisiyah,yarmouk,badar dan juga uhud.Setiap aktiviti juga mestilah dilakukan mengikut platun masing-masing.Setiap platun mestilah mempunyai pelajar tingkatan 1,2,4 dan khassah.Sebelum program ini bermula pada hari isnin bersamaan 9 november,setiap platun mestilah membuat carta organisasi,membuat bendera,lagu platun,slogan,trademark dan membuat sesuatu untuk dipakai bagi membezakan setiap platun.

Antara tentatif program ini ialah:
Isnin
perbarisan
-kawad kaki di padang hoki.
ceramah
-oleh Ustad Dahlan
treaking
-keliling beseri
penilaian diri
-platun berpecah
permainan
-bola jaring
-bola perang
tayangan
-'The Massager'

selasa
perbarisan
-kawad kaki
permainan
-tuju kasut
-tuju kambing
-angkat bata
-tiup bola ping pong
-telefon buruk
-bola perang
-galah panjang
-lari tutup mata
debate

rabu
perbarisan
-kawad kaki
khidmat masyarakat
-cabut rumput
hafazan
-surah jumuah
perbentangan
-logo,trademark,and so on
lakonan
-tengok tv

khamis
perbarisan
-kawad kaki
sekolah
hafazan

jumaat
perbarisan
-kawad kaki
pertandingan Hari Pendidikan Islam
-hafazan
-tilawah
-syarahan
rehat

sabtu & ahad
latih kawad kaki


lagu,trademark dan slogan setiap platun:




KHAIBAR

Kapten : Siti Maisarah Bt Mohamad Kamal

Sarjon Major : Amanina Binti Ahmad Saleh


Bendera Khaibar

Lagu platun KHAIBAR


Ayuh Khaibar majulah ke hadapan

Berjanjilah untuk bermujahadah

dan berjuang laksana mujahid pilihan
Redha Allah pasti bersama kita

Khaibar menjadi saksi

Janji Allah benar dan pasti
Khaibar juga menjadi saksi
Jihad kami di sini
Ketika mereka semua membantaimu
Usah sesekali kau berputus asa
Teguhkanlah ukhuwah eratkan mahabbah
Bersatu hati membina kejayaan
Kepayahan akan dibayar dengan syurga
Tenang dalam cintaNya..

Lagu asal : Merah Saga

Gubahan : Siti Maisarah dan Amanina


Trademark platun Khaibar

Kapten : Amalillah!!

Prebet : Khaibar!!!


Itulah serba sedikit berkenaan platun Khaibar. Sekarang mari kita tinjau pula berkenaan platun Qadisiyah.


QADISIYAH


Kapten : Siti Masitah Binti Amalludin

Sarjan Major:Afiqah Syadiyah Binti Daud




Bendera Qadisiyah

Lagu platun Qadisiyah

Q.A.D.I.S.I.Y.A.H

Qadisiyah is our team

So don`t be mean come and hear what we will sing

From the letter sort by the king

Quality children of MATRI the only one

Deception of the evil ignore them away

sharing and cooperating ( cooperating )

intelligence and courages ( and courages )

Yes it is!!

We can make it!!

Allah is with us

Helping all the way trough

Allah is with us

Helping all the way trough

Q.A.D.I.S.I.Y.A.H (x2)

QADISIYAH!!

Lagu asal : Seniour tingkatan 5 2006


Slogan platun Qadisiyah

Kapten : Siapa kita??

Prebet : Asadullah!!

Kapten : Apa matlamat kita??

Prebet : Redha Allah!!!

Kapten : Kita berjuang untuk siapa??

Prebet : Untuk Islam!!

Kapten : Qadisiyah!!

Prebet : Mumtaz!!

Kapten :Dange hase hate

Prebet : QAAAADIIIII


Trademark platun Qadisiyah

Kapten : Redha Allah!!

Prebet : Qadisiyah!!




Hmm...Khaibar dah..Qadisiyah pun dah..ape kata kita tengok pula platun Yarmouk!!!



YARMOUK

Kapten : Noor Syafina Binti Shu`ib

Sarjan Major : Nurul Nadiah Binti Zaini




Bendera YARMOUK

LAGU PLATUN YARMOUK

1.VOCESS OF YARMOUK

Nahnu Yarmouk

Najtahid kulla yaum

Linahsulu mardhotillah

Ijtahid ya nisa`ie

Don`t give up

Never say we`re losing

Let`s go conquer the world of Al-Islam

We are the young caliphs

Standing for the new great foundation

Make the world full of al-jihad

We are the symbol of the ukhuwah

We fight the darkness of al-jahiliyah

Kamilah Yarmouk

Tak takut gentar

Berjuang seikhlas hati

Harapan kami martabatkan cita

Biarlah apapun terjadi

Lagu asal : Aku Hanya Umar ( rangkap " tidurmu di rimbunan tamar")

Gubahan : Ahli Yarmouk


2.MUJAHIDAH OF YARMOUK

Kita .....

Mujahidah agama

Pejuang dan pembela

Menanti sinar keredhaanNya

(kapten : 1..2...3)

Yarmouk nyala dan membara

Menerang yang gelita

di tengah kegelapan

Menyinarkan cahayanya

Disuluh keimanan

Meraih keredhaan

Bersama ayuh kita gegas bangkit

Menuju impian setinggi langit

Kekal semangat tiada hujungnya

Hingga ke akhir masa

Mereka tiada punya kuasa

Menghalang suratan yang Maha Esa

Kan yarmouk bangkit berusaha

Tiada berputus asa...(x2)

Lagu asal : Hanyut

Gubahan : Syafina Shuib



SLOGAN YARMOUK

United we Stand

Devided we fall

Hadapi lawan di dalam padang

Terus maju

Berusaha

Yakinkan diri kuatkan hati

One Sound One Band ....Yarmouk!! Yarmouk!! (x2)

Lagu asal : Tom Tom Bak

Gubahan : Form 2 Yarmouk



Trademark Yarmouk

Kapten : One Sound !!

Prebet : One Band !!

Kapten : We are!!

Prebet : Yarmouk!!

Kapten : United we stand!!

Prebet : Devided we fall!!

Kapten : We are!

Prebet : Yarmouk!!


Sama-sama pula kita lihat serba sedikit tentang platun Badar!!


BADAR


Kapten : Tasnim Binti Mohd Taib

Sarjan Major : Alia Izah Binti Zaini


Bendera Badar

Lagu platun Badar

Mentari pagi hari bermula

Bersemangat kami tingkatkan usaha

Takbir bergema kalimah Yang Esa

Harapan yang ada semakin membara

Bersatu BADAR

Berjuang bersama

Yakinkan dirimu sepenuhnya

Berlari ke arah keredhaan (2-kemenangan)

Melangkah jauh dari yang biasa

Bersatu Badar

Berjuang bersama

Yakinkan dirimu sepenuhnya

Berlari ke arah keredhaan

Melangkah jauh dari yang biasa

Isbir ya Badar

An-Najah fi yadina

We try our best to be the best

Insya-ALLAH

Lagu asal : Gemuruh

Gubahan : Tasnim Mohd Taib


SLOGAN PLATUN BADAR

Kapten : 1 - 2 - 3

Kapten + Prebet : Isbir Ya Badar An Najah Fi Yadina


TRADEMARK PLATUN BADAR

Kapten : B to the A to the D to the A to the R!!!

Prebet : BADAR!! ALLAHUAKBAR!!

Kapten : ba ila dal ila ra

Prebet : Badar!! Chaiyok chaiyok!! Ganbatte ganbatte!!

Kapten : B to the A to the D to the A to the R!!!

Prebet : BADAR!! ALLAHUAKBAR!!



Khaibar sudah, Qadisiyah sudah, Yarmouk sudah dan Badar pun sudah..Jeng3 tibalah masanya untuk UHUD!!


UHUD


Kapten : Asma` Binti Mohd Kamal

Sarjon Major : Nabilah Izzati Binti Muhd Fauzi


Bendera Uhud


LAGU PLATUN UHUD


Uhud tegar bersama semangat

Yang tiada bandingannya

Gemuruh suara bertakbir

Melaung kalimah Yang Esa

Uhud bangkit membawa cahaya

Bersinar bergemerlapan

Menggengam panji kemenangan

Menuju ke puncak impian

Oh Uhud

Bangkitlah berjuang

Bebaskan dirimu dari kekalahan

Tiada lagi tembok menghalang

Uhud tiada bandingan

Uuu..ooo!!

Lagu asal : Isra` Mikraj

Gubahan : Asma` Kamal dan Nabilah Izzati


SLOGAN PLATUN UHUD


Everywhere we go

People want to know

Who we are

Soldier of Allah

Happy happy takbir

Allahuakbar

Kapten : Uhud!!

Prebet : The great !!


TRADEMARK PLATUN UHUD

Kapten : We are fighting back

Prebet : Allah..Allah..

Kapten : We..we..we fighter!! we fighter!!!

Prebet : Uhud!!Uhud!!

Kapten : We fighter!! We fighter!!

Prebet : Uhud!! Uhud!!

Kapten : TAKBIR!!

Prebet : Allahuakbar!!

Kapten : We are fighter!!

Prebet : Uhud!!


Itulah serba sedikit pengenalan berkenaan program Jati Diri Insan yang telah dijalankan.


menjadi diriku..

menjadi diriku..

Tak seperti bintang di langit,
Tak sepert indah pelangi,
Kerna diriku bukanlah mereka,
Ku apa adanya..

Wajahku memang begini,
Sikapku jelas tak sempurna,
Kuakuiku bukanlah mereka,
Ku apa adanya..

Menjadi diriku,
Dengan segala kekurangan,
Menjadi diriku,
Atas kelebihanku..

Terimalah aku,
Seperti apa adanya,
Aku hanya insan biasa,
Ku pun tak sempurna..

Tetap ku bangga,
Akan apa yang ku punya,
Setiap waktu ku nikmati,
Anugerah hidup yang ku miliki

SAHABAT..


‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

ALLAH SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.

Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13, yang bermaksud:

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.”

Dalam Islam faktor memilih kawan amat dititikberatkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.

Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud:


“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud).

Bak kata pepatah Arab, “Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”

Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik?

Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;
Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;
Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;
Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.

Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:

Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.

Sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.

Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang dia tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu atau mengkhianati amanahmu. Bila telah di percayai, dia khianati. Bila telah di cintai, dia dustakan.

Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka berpesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan yang melalaikan.

Sahabat yang membawamu semakin jauh dari Allah. Seorang yang tidak menambah kebajikanmu di dunia, lebih2 lagi di akhirat. Seorang yang tidak menambah manfaat kehidupanmu di akhirat, bukanlah temanmu yang sebenar.

Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-Nya.

senior....


ARGH!!!!
Gelaran dan status seniour yang kami pegang kini cukup menguji diri...
Letih tidak terkira....
Dengan pelajarn yang semakin susah dan mas`uliah yang perlu dilaksanakan...
cukup mencabar....
apa yang boleh diungkapkan hanayalah..SABAR setiap masa...
Inilah masanya untuk kami mengadu pada Allah...
Astaghfirullahalazim!!
Dek kesibukan yang malanda membuatkan kami terleka dengan kenikmatan yang dikurniakan Allah....Cuti ini memberi kami ruang untuk memuhasabah kembali diri ini serta menenangkan fikiran yang terlalu kusut dengan tugas2 yang perlu diselesaikan...
Ya Allah!!!
Bantulah kami untuk kuat di atas jalan dakwah mu...
Amin!!!




Sesungguhnya Engkau tahu bahawa hati ini telah berpadu
Berhimpun dalam naungan cinta Mu..
Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan..
Kuatkanlah ikatannya
Kekalkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya
Terangilah dengan cahaya Mu
Yang tiada pernah padam...
Ya Rabbi bimbinglah kami
Lapangkanlah dada kami
Dengan kurnia iman..
Dan indahnya tawakkal padaMU...
Suburkan dengan ma`rifatmu..
Matikan dalam syahid di jalanMu..
Engkaulah pelindung dan pembela..

cousin baru..


Lamanya tak pegang keyboard nih...sekolah dah habis...periksa pun dah habis....sekarang nh cuti sekolah ulak,dah bermula...

sampai rumah dengar berita..ada sepupu baru....
SAPA??anak paksu....
waaa....bestnya...
gambar yang kat atas tuh...
nama dier:
Tasnim Read Ahmad Kamal....
tak sabar nak jumpa baby jauh...

raya tahun nih...

Raya tahun ni....
macam mana ya??
boleh la tahan seronoknya...dapat baju raya baru...2 lagi tuh...
kalau nak raya mcm biasalah..sehari sebelum raya..mak sedara,ayah sedara
mestila datang rumah..
petang tu masak lemang,rendang (2 jenis:rendang tok dan rendang ayam)
langsir dah pasang 3 hari sebelum raya...
kuih raya plak..kuih tunjuk jer...


raya pertama...

macam biasa juga...pergi solat raya...
salam...ngan makcik dan pakcik...
dapat duit raya lagi tu...


yang ni gambar waktu Muhamad Irsyad nak ambik duit raya dekat ayah nyah...(baju warna unggu pekat)

pak su yang duduk kat(US kot) call..dapat tengok muka...kat Malaysia kul 10 pagi...kat sana kul 9.15 malam...


abang2 ku..kalau dah ada motor..cop sorang satu..tak mainlah naik kereta macam orang lain....
waku ni ready nak pi raya ramai2..gi rumah sepupu sepapat semua...


pi rumah pah weh...

Raya kedua..

Agak specialla jugak tahun ni...
dapat balik Alor Setar..ingatkan tak balik sana dah...
bertolak dari rumah malam raya pertama...
sampai terus tidur kat rumah mak cik...(kat teluk wanjah)

ermm...ni kat rumah mak tok...abah,alang,miqdad ngan umair...(macam boring jer)...

on the way nak gi rumah mah teh kat jitra..(bukit tinggi)...


rumah mak teh...(yang perempuan tu..syakirah...yang kecik tu..idris)

ha...ini plak kat umah mak ngah...sebelum sampai kat sini kami pergi rumah mak cik maryam dulu...biasa la...pi raya...kami sampai ja...terus dijamu dengan ais krim...sapa yang tak nak ais krim...


ini..semua sepupu...sedap makan ais krim sambil tengok tv...

raya kami kat alor setar selama 2 hari sahaja...hari kedua tu mengejut ...
balik kul 3 petang...sampai rumah kul 6.30 petang...
itu jela..yang seronok pun pasal raya kali ini...

selamat membaca...
salam...

Exam akhir tahun


Dah lama tak menaip kat dalam blog ni..bulan ramadhan dah berlalu,raya pulak yang datang..kalau asyik berfikir pasal raya memang tak boleh nak bawak kemana..ada satu benda yang agak menggerunkan semua pelajar di Malaysia atau kat mana-mana la dan kalau cerita pasal benda ni..penting untuk masa depan..

FINAL EXAMINATION

peperiksaan akhir tahun 2 minggu lagi..balik jer sekolah nati terus cikgu nak habiskan silibus yang tertunggak..mesti letih.pelajar pulak setiap malam akan tidur lewat sampai mereka merasa terlalu ngantok..selalunya bagi kami form4 akan membentangkan tikar di dataran asrama dan belajar ramai-ramai kat situ..kadang duduk mengikut matapelajaran yang tengah ulang kaji..dimana-mana saja akan bawa buku..makan,tidur,sembang,main.

ini baru ujian di dunia..adakah kita sudah bersedia dengan ujian kat akhirat nanti??adakah persediaan kita juga akan macam itu..jikalau Allah memberitahu umatnya tarikh kematian seseorang itu,sudah semestinya kita semua akan sentiasa berada ditikar sembahyang dan sentiasa melakukan amal kebaikan..

peperiksaan kat dunia ni semua dah ditetapkan oleh guru..tapi yang menentukan samada ia berlaku ataupun tidak..itu terpulang kepada Allah..dalam al-quran Allah berfirman"jadilah,maka jadilah.."



setiap usaha yang kita lakukan..InsyaAllah akan ada natijahnya dari Allah..pepatah arab ada menyebut(man jadda wa jada)dalam bahasa melayunya..siapa yang berusaha dia dapat..Allah melihat setakat mana usaha kita dan hubungan kita dengan-Nya..

akhir kata..buatla persediaan yang secukupnya..pen,pensil,pembaris,pemadam,pengasah(5p)..bagi yang ambil peperiksaan besar tu saya ucapkan semoga berjaya..kad pengenalan jangan lupa..akak-akak dan adik-adik SPM dan PMR..kejayaan kalian adalah kejayaan untuk islam..

TAKBIR!!! ALLAHUAKBAR..

RAYA...




raya la ...



apa lagi...rayala...

SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR & BATIN...

Muhasabah Cinta..

Wahai pemilik nyawaku,
betapa lemah diriku ini,
berat ujian dariMu,
ku pasrahkan semua padaMu..

Tuhan baruku sedar,
indah nikmat sihat itu,
tak pandai aku bersyukur,
kini kuharapkan cintaMu..

# Kata-kata cinta terucap indah,
mengalir berzikir dikidung do'aku,
sakit yang kurasa biar
jadi penawar dosaku..

Butir-butir cinta air mataku,
teringat semua yang kau beri untukku,
ampuni khilaf dan salah,
selama ini ya Illahi..

Muhasabah cintaku..

Tuhan..kuatkan aku,
lindungiku dari putus asa,
jika ku harus mati,
pertemukan aku denganMu...


ulang chorus #

kumpulan EDCOUSTIC...

lama punya..


generation 16 Matri..




dari form 1,2,3...

Translate

Terdapat ralat dalam alat ini
Dikuasakan oleh Blogger.
 
..::Little Mashitah::.. Blog Design by Ipietoon