.

.

Pengikut

Powered By Blogger

Bahasa Melayu ujian lisan.....

BAHASA MELAYU
UJIAN LISAN
(TINGKATAN 4)



1.Pilih dua tajuk sahaja daripada (A) atau (B) di bawah.
2.Masa membentang 4 hingga 5 minit.
3.Boleh gunakan bahan sokongan seperti guntingan akhbar,gambar,poster atau apa-apa
bahan yang membantu....




(A)TAJUK TOPIK SEMASA

1.Pelajar Cemerlang.Ciri dan bagaimana merealisasikannya.

2.Semangat Gotong Royong kini kian luntur.mengapa?langkah-langkah untuk mengatasinya.

3.Pelancongan di malaysia menjadi satu industri yang menguntungkan.langkah meningkatkan lagi bidang pelancongan kita.

4.Modal Insan Yang Berkualiti.Bagaimana mencapainya.

5.Buli dan salah laku pelajar.Punca dan cara mengatasinya
.
6.Kempen belilah barang-barang tempatan perlu diperhebatkan lagi.

7.Kempen TAK-NAK(anti merokok)kurang berjaya.Cadangkan langkah menjayakan kempen.

8.Buruk baik begitu banyak saluran televisyen di negara kita.

9.Permainan tradisional kaum-kaum di malaysia perlu dipertahankan dan dimajukan.

10."Cintai Sungai Kita".Apakah peranan anda sebagai rakyat yang mencintai kebersihan Alam Sekitar.

11.Pentingnya penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah.

12.Bahaya makanan ringan (junk food) untuk kanak -kanak dan langkah mencegahnya.

13.Membentuk keluarga sakinah.konsep /cara mencapainya.

14.Menabung wang patut bermula di peringkat kanak-kanaklagi.Bincangkan pendapat ini.

15.Satu jenis kuih/masakan Melayu tradisional.Khasiat dan cara menyediakannya.

16.Obesiti.Bahayanya /langkah mengatasinya.

17.Sebuah negara /banda raya(di luar ASEAN)yang ingin saya lawati.Apakah keistimewaannya.

18.Ke arah menjadikan sekolah kita sebagai institusi pendidikan yang cemerlang dan gemilang.

19.Cita-cita saya menjadi seorang.............(buat pilihan sendiri).Bagaimana saya mengejar cita-cita ini unutk menjadi kenyataan?

20.Merawat Penyakit Hati untuk menjadi insan cemerlang dan boleh dicontohi.

21.Punca/cara mengatasi kemalangan jalan raya.

22.Pentingnya ICT bagi generasi bagi kita....



(B)TAJUK TOPIK KOMSAS

1.Ulasan sebuah novel menarik yang telah saya baca.

2.deklamasi sebuah puisi.Jelaskan tema dan maksud puisi tersebut.

3.Ulasan sebuah drama tv/filem menarik yang telah saya saksikan.

4.Saya sebagai cikgu JO(lambaian malar hijau)dan peranan mendidik Daneng.

5.Saya sebagai Cikgu Balkis(Cerpen Menatap Wajahnya).Peranan Membimbing pelajar Muliati hingga berjaya.

6.Saya sebagai Umar/Safiah dalam drama "Serunai Malam".Bagaimana saya mempertahankan pendapat saya tentang kerjaya dan kehidupan.

7.Bacaan puisi tradisional pantun(3rangkap).Mengapa puisi ini patut dipertahankan.

8.Syair.Cara menyampaikannya(2 rangkap).Mengapa syair wajar dipertahankan.



semua ini adalah isi yang terdapat kat dalam kertas yang cikgu bagi....semua adalah tajuk yang perlu dipilih bagi ujian lisan nanti.....


DO THE BEST..........

0 comment:

Translate

Dikuasakan oleh Blogger.
 
..::Little Mashitah::.. Blog Design by Ipietoon