.

.

Pengikut

ini langkah kami..

Pengumuman kepada semua"Pada minggu lepas,Matri telah menghantar wakil dari puteri untuk bertanding dalam Program Usahawan Muda Peringkat Negeri Perlis tahun 2010,dan mereka telah mendapat johan keseluruhan iaitu johan 6 kategori daripada 8 kategori yang dipertandingkan.Mereka akan menjadi wakil Perlis untuk bertanding ke Peringkat Kebangsaan di Johor pada bulan 7 nanti.Takbir!!!Allahu Akbar....

Kedengaran pengumuman ini di perhimpunan mingguan sekolah"erm..nampaknya semua dah tahu pasal kemenangan ni.so,sekarang kita kena tumpu pulak dekat peperiksaan pertengahan tahun.kita kena buktikan yang kita pandai menguruskan masa dengan betul..sebab lepas periksa kita lagi buzy nak buat laporan.."kata Asma' selepas usai perhimpunan..

1 minggu sebelum pulang bercuti........

Cikgu Azlina menjemput ALP tahun lepas untuk memberi tunjuk ajar tentang "presentation"yang akan datang ini.."nampaknya banyak lagi kena kita baiki..laporan depa kata teruk betul..presentation pun agak teruk..macam mana nih..??kerisauan kautsar membuatkan kami juga risau..

"macam ni..cikgu cadang boleh tak kamu semua balik lambat untuk cuti bulan 6 ni..sebab cikgu rasa kamu tak sempat nak habiskan semua laporan lepas kamu habis periksa..Cik Hasnan cakap kamu kena hantar laporan 11 haribulan 6..."terang cikgu kepada kami...

"ha???,balik lambat..mana boleh cikgu..kami semua dah beli tiket..tak buleh ka kalau kami balik buat kat rumah.."semua terkejut..

"cikgu tak rasa kamu boleh siapkan..kamu terpaksa juga balik lambat.."terang cikgu lagi

"tapi cikgu macam mana nak buat ..laptop,komputer nak guna sapa punya...kalau kami balik rumah,buleh la sorang satu..."protes kami lagi..

"tak boleh..kamu kena juga usaha nak cari mana...haa..satu lagi..Dr.Ammar nak jumpa kamu semua..time tu kamu cakapla kat dier kamu perlukan benda ni..benda tu..ataupun buat surat,senaraikan benda yang perlu.."..tegas cikgu..

kami semua terdiam..sedang memikir masalah yang sedang dihadapi...kami pulang ke asrama dengan perasaan sedih dan pening memikirkan masalah..
asma' menyenaraikan masalah yang kami hadapi sekarang...
i..kena balik lambat..macam mana nak bagi tahu parent..
ii..kena buat surat..
iii..nak cari mana laptop..
iv..laporan kena siapkan sebelum 11.6

"korang macam mana??tak pe ka balik lambat.."tanya Asma'
"kami pun tak tanya mak ayah lagi..dah le tengah semangat nak balik rumah ni..tup..tup..kena balik lambat..er..insyaAllah ini yang terbaik untuk kita.."kautsar terang..
"wei..kawan-kawan kita tak tahu lagikan kita kena balik lambat.."
serentak menjawab"tak!!"..

..............................................di kelas 5p sumaiyah...

salah seorang dalam kelas membuat kecoh.."eh..nanti ALP balik lewatkan..??"kenyataan itu menjadi tumpuan ramai..."haaa??yer ker??kenapa??korang 5 orang je la.."sorang lagi sampuk.."apa 5!!..6 la..ainul pun kena jugak..diakan bahagian multimedia/juruaudit.."terang Asma'

"betulla,..hampa kena sama-sama berganding bahu..yang berat sama dipikul..yang ringan sama dijinjing..kan??"
"InsyaAllah,apa yang Allah susun ini adalah yang terbaik untuk hambanya.mana tahu kalau Allah gantikan cuti yang labih best dari cuti ni..Allah nak tengok setakat mana usaha kita dalam menempuh ujian dan cabaran-Nya..kan Allah dah berfirman dalam Al-Quran..'tidak beriman seseorang itu,selagi tidak diberi ujian'dan Allah ada berfirman lagi..'Allah akan memberi ujian,selagi mana kita mampu untuk menghadapinya..'..sahibah-sahibahku..ingatlah janji Allah..'barangsiapa yang menolong agamaKu..akan Ku mudahkan urusannya kembali..'penerangan sahibah kami yang sorang ni membuatkan kami berasa lega sedikit..usaha tangga kejayaan..
"sekarang ni..kita pulun periksa dulu..satu subek jer lagi ni.."pesan ainul m kepada semua...

..........................

seusai saja kertas dua add math..
kami berenam bincang untuk minta bantuan dari segi apa...
laptop..memerlukan sekurang-kurangnya 3 buah..
duti khas..membuat baju..

pada hari jumaat..bersamaan 4 jun..hari yang dinantikan bagi pelajar matri...
time kalimah akhirah di musolla matri..
kami berenam duduk di kelas untuk membincangkan perancangan yang perlu dilakukan..
fisrtly...tulis surat...
second...kena bagi tahu teacher basimah..sebab nak guna rumah time cuti..
third..nak kena jumpa pak wan mintak kunci rumah...
forth..nak bagi tahu kak lang ke tak??kalau nak...sapa yang nak bagi tahu...
fifth...jumpa cikgu azmi..

selepas bincang kami berpecah...ada yang buat surat..ada yang pergi tanya pendapat cikgu azlina...ada yang jumpa cikgu azmi..untuk penggunaan koop time cuti ni...
......................

lepas beberapa minit...
satu jeritan kedengaran...
"awat??kenapa??"tanya ainul m.
"ni yang geram ni...tahu tak biler kena hantar laporan..."tanya kautsar..
"BILA??/"ainul m...ainul...terkejut..
"sebelum 25.6...lambat lagi..boleh balik dulu.."terang kautsar..
"arghhh.....kalau mcm tu..balik dulu la...tiket tak batal lagi ni..."separuh menjerit ainul m dan ainul...
"jom tanya cikgu nak...kita tepon dan mintak .kot-kotla boleh balik dulu..."cadangan Asma'
kami berempat bergegas pulang keasrama...
"robia'tul...!!!nak pinjam henset..nak call cikgu azlina sat...
Asma' menekan no.fon cikgu...dengan keadaan yang berdebar-debar...
tut..tut..tut...
"hello..assalamualaikum..cikgu ker ni..?"

"yer..cikgu..sapa ni..??

"Asma' ni cikgu.."

"ha kenapa??"

"macam ni cikgu..pasal tarikh yang cikgu cakap tadi..lepas cuti..
buleh tak kalau kami balik rumah dulu..atau pun kami buat kat rumah..
laporan tu..."

"cikgu tak rasa kamu akan buat dekat rumah..tak buleh balik..kamu kena jugak buatkan
time cuti ni..sebab cikgu tak mahu ganggu time bukak sekolah nanti..cikgu kena ponteng
kelas..kamu pun jugakkan...kita pulun time cuti ni..cikgu rasa tak sempat nak buat lepas
bukak sekolah.."

"tapi cikgu..ayah ngan mak saya"

"kamu terang betul-betul..ataupun biar cikgu yang cakap."

"tak pelah cikgu..itu jer..."

"yang pastinya kamu semua tak boleh balik.."

"baik cikgu..assalamualaikum..."

"waalaikumsalam.."

arghhh..!!!nak balik...kami semua menjerit..kawan-kawan yang ada kat situ semuanya ketawa
dengan gelagat kami berempat..
kami sedikit kecewa kerana tidak boleh balik awal..

tiba-tiba hakimah datang dengan keadaan gembira...
"nanti kami nak ikut pergi kangar tau..."
tanya kautsar"kenapa?"...
"mak kami dah sediakan segala-galanya..seperti rice cooker,gula,garam,kicap,
sos,beras..macam-macam lagi la..."
"yer ker??wa bestnya...tak sabar la pulak"...

kami hanya menyaksikan sahaja kepulangan kawan-kawan kami yang lain...
"selamat berjihad sahibah ku..."pesan salah seorang sahibah penang kami...
"insyaAllah".....jawabku...


EPISODE 1...

0 comment:

Translate

Terdapat ralat dalam alat ini
Dikuasakan oleh Blogger.
 
..::Little Mashitah::.. Blog Design by Ipietoon