.

.

Pengikut

Ikan Bungkus

Assalamualaikum...
Post kali ini.. 
nak cerita pasal bagaimana nak masak ikan bungkus..hehe
Sebenarnya, ada kenangan di sebalik ikan bungkus ni..
masakan ini adalah pertama kalinya, yang pernah di makan oleh kawan2 aku sewaktu ziarah aku dulu..
selepas SPM..
Setelah itu, xpernah pulak masakan ini muncul atas meja makan...
Oleh itu, setelah sekian lamanya xmuncul..
Akhirnya, satu hari umi buat...
Apa lagi..cedok la resepi..ehehe..

Ikut je yang bawah ini ye..
aku pun xpandai nak bercerita cara2 nak memasaknya..
hehe

Masakan ini adalah untuk 4 ekor ikan..nk buat lebih boleh...
tapi nak balut dalam daun pisang..kena buh sikit2.. baru enak..

Bawang di kupas.



Belimbing buluh




cili kisar




asam jawa





ikan kembong




daun pisang yg dilayurkan api
satu lagi...

-no pic-
serai


Cara2nya :
Bawang + belimbing buluh + serai di potong dan ditumbuk halus..
setelah situmbuk, gaulkan sekali dengan garam + air asam jawa + cili kisar..


susun ikan2 atas daun pisang..
kemudian, letak diatas ikan2 itu bahan2 yang ditumbuk tadi..






nak bg rasa masam2 skit...buh la tomato


Apabila dah buh semuanya atas daun pisang... 
boleh lah bungkus ikan2 tu..
seperti di bawah^^


Bungkus seperti kapal





Guna kan benda ni untuk masak..Periuk kukus..

Biarkan selama 20 minit...untuk tunggu ikan2 tu masak..


dah siap!!!!





Sedia di hidang begini... :)

First time rasanya post tentang masak ni..hihi
Alhamdulillah....
semoga yang membaca boleh la mencubanya di rumah^^


~Little Mashitah~
Home Sweet Home




0 comment:

Translate

Terdapat ralat dalam alat ini
Dikuasakan oleh Blogger.
 
..::Little Mashitah::.. Blog Design by Ipietoon