.

.

Pengikut

Renungan..

Rasulullah telah mengkategorikan penuntut ilmu kepada 3 golongan dengan bandingan:


*Tanah yang gembur,apabila menerima air hujan,tanah ini akan menyerap air tersebut dan daripadanya tumbuhlah pelbagai jenis tanaman yang menghasilkan buah-buahan yang manis dan enak dimakan.Ini umpaa orang yang menerima ilmu dan mengambil ilmu itu untuk dirinya dan mengajarkannya kepada masyarakat.


*Tanah yang dapat menakung air,tetapi air itu tidak meresap ke dalam tanah dan tidak dapat digunakan oleh tumbuh-tumbuhan .Ini umpama orang yang berilmu tetapi mereka menyimpan ilmu itu untuk diri sendiri dan tidak dapat memberi manfaat kepada orng lain.

*Tanah yang amat keras permukaannya dan tidak langsung dapat menerima air hujan,air hjan yang jatuh keatasnya tidak akan diserap,malah akan terus mengalir ke dalam longkang .Ini umpama orang yang langsung tidak menuntut ilmu dan oleh itu jadilah ia orang yang tidak berilmu dan tidak memberikan manfaat kepada dirinya apatah lagi kepada orang lain..


Dan renunglah..kita tergolong dari golongan mana?...



kata-kata:
"Barangsiapa yang tidak hendak maju dalam mencari ilmu,maka jiwanya seumpama lampu yang kehabisan minyak,makin lama makin malap dan kemudian menjadi gelap.."

0 comment:

Translate

Terdapat ralat dalam alat ini
Dikuasakan oleh Blogger.
 
..::Little Mashitah::.. Blog Design by Ipietoon